جستجو کردن
Close this search box.

تنها نمایندگی رسمی استارباکس در ایران

Advantages / disadvantages of coffee

همه چیز درباره قهوه و فواید آن

قهوه یک نوشیدنی پرطرفدار در جهان است که بخش مهمی از زندگی روزمره افراد زیادی محسوب می‌شود و به گفته خودشان زندگی بدون قهوه ناممکن است ! اکثر آدم ها درباره فواید و ضرر های قهوه شنیده‌ایم ولی به صورت کلی و کامل با آن ها آشنایی ندارم و درباره آن ها نمیدانیم  . این نوشیدنی شگفت انگیز ، رازها و شگفتی‌های زیادی دارد که شاید از آنها اطلاع نداشته باشید . ما در این مقاله به شما اطلاعات کامل و مفیدی را درباره این نوشیدنی پرطرفدار می دهیم و شما را با آن کاملا آشنا میکنیم پس با ما همراه باشید .

همه ما می‌دانیم که دانه بو داده قهوه و یا قهوه رست شده چیست ، ولی با گیاه واقعی آن آشنایی نداریم . به همین دلیل، ابتدا کمی درباره قهوه و گیاه آن صحبت کنیم . درختان قهوه برای حفظ انرژی و راحت بودن عملیات برداشت ، به طور کوتاه هرس و بریده می‌شوند . اما می‌توانند تا بیش از 9 متر ارتفاع رشد و قد بکشند . هر درخت پوشیده از برگ‌های مومی و سبز رنگ است که در مقابل یکدیگر به صورت جفت رشد می‌کنند . گیلاس قهوه در امتداد شاخه‌ها می‌روید و از آنجا که در یک چرخه رشد می‌کند ،

تقریبا یک سال تا یک سال و نیم طول می‌کشد تا گیلاس قهوه پس از اولین گلدهی بالغ شود و حدود 5 سال طول میکشد تا گیلاس به میوه ای کامل تبدیل شود . در حالی که گیاهان قهوه می‌توانند تا 100 سال عمر کنند ، معمولا بین 7 تا 20 سالگی بیشترین بازدهی را دارند . مراقبت مناسب می‌تواند میزان تولید آنها را بشتر کند . قهوه در واقع شبیه توت‌های کوچکی است و می‌توانید دانه‌های داخل آن را بو دهید ( روست کنید )  و آسیاب کنید .

 قهوه ای که در ارتفاعات بالا رشد میکند به دلیل خنک بودن هوا و بعضی شرایط دیگر طعم بهتری به خود میگیرد . البته جالب است بدانید که طعم قهوه در هر ارتفاع فرق دارد . مثلا قهوه‌های اتیوپی در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا می‌رویند و قهوه آن طعم تند و تیز دارد . در ارتفاع 1200 متری مانند قهوه برزیلی ، دانه‌ها رایحه‌های آجیلی و شکلاتی به خود می‌گیرند و قهوه هایی که در ارتفاع 900 متری رشد می‌کنند ، طعم جالبی ندارند و میزان انرژی آنها نیز کمتر است .

 قهوه عربیکا و روبوستا و تفاوت آن ها

قهوه روبوستا انرژیی بیشتری می‌بخشد و کافئین بالاتری را نسبت به قهوه عربیکا دارد . چربی قهوه عربیکا 50 درصد بیشتر است و قند بالاتری دارد که منجر به اسیدیته بالاتر و عطر و طعم پیچیده‌تر می‌شود . قهوه های روبوستا معمولا از قهوه های عربیکا ارزان تر هستند و این در حالی است که بیشتر قهوه‌های تخصصی عربیکا میباشند .

قهوه عربیکا طعمی شیرین و لطیف با اسیدیته کم دارد . این قهوه برای علاقه مندان به قهوه بهترین انتخاب خواهد شد که زیرا دارای طعم و عطری بسیار لذت بخش می باشد . قهوه عربیکا رایحه ای پیچیده ای دارد که با رایحه هایی مثل شکلات ، میوه و آجیل مطابقت دارد که آن را در میان قهوه خورهای تخصصی محبوب می کند .

قهوه عربیکا به دلیل تقاضای زیاد و بازدهی پایین گرانتر از قهوه روبوستا است . قهوه روبوستا در ارتفاعات پایین تر از سطح دریا تا 800 متر کشت می شود و نسبت به قهوه عربیکا کمتر در معرض بیماری و آفات قرار دارد . کشت قهوه روبوستا نسبت به قهوه عربیکا کار و زحمت کمتری دارد و کشاورزان از ماشین آلات برای برداشت دانه های قهوه استفاده می کنند . دانه های قهوه معمولاً زمانی برداشت می شوند که کاملاً رسیده باشند و سپس خشک و برشته (روست) می شوند تا طعم و عطر منحصر به فرد خود را نشان دهند .

قهوه روبوستا طعمی تلخ و قوی با اسیدیته بالا دارد که آن را برای قهوه‌نوشانی که طعم قهوه تند و تلخ را دوست دارند ، بهترین انتخاب است . قهوه روبوستا رایحه‌ای تند با رایحه‌هایی از بادام سوخته و  بادام‌زمینی دارد که باعث می‌شود در بین قهوه‌ نوشندگان خاص محبوبیت کمتری داشته باشد .

قهوه روبوستا به دلیل ارزان بودن و بازدهی بالا، اغلب در ترکیب با قهوه عربیکا برای کاهش هزینه های تولید استفاده می شود. همچنین به دلیل طعم قوی و محتوای کافئین بالا در قهوه فوری و ترکیب اسپرسو استفاده می شود .

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

مهم ترین خواص قهوه

۱- افزایش سطح انرژی

قهوه سرشار از ماده محرکی به نام کافئین می باشد . وقتی کافئین را در مقادیر درست و به جا استفاده می‌کنید ، سوخت‌وساز بدن بالا می‌رود ، آدرنالین و هورمونی در مغز که مسئولیت آزادسازی انرژی را برعهده دارد ، آزاد می‌شود و شما انرژی و حس بسیار بهتر و بیشتری را تجربه خواهید کرد . قهوه ضمنا می‌تواند با از کار انداختن «آدنوزین» احساس خستگی و کلافگی را به صورت موقت از بین ببرد . آدنوزین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که فعالیت‌های اعصاب را کاهش می‌دهد و منجر به شکل‌گیری احساس خستگی و خواب می‌شود . ضمنا با نوشیدن قهوه، ترشح «دوپامین» هم افزایش می‌یابد که هورمون خوشحالی مغز به حساب می‌آید . بله، یکی از عوارض جانبی و خواص قهوه ، خوشحالی و سرخوشی بیشتر است .

۲- کاهش چربی بدن و کمک به تناسب اندام

کافئین به سوخت و ساز و تاثیر آن روی تناسب اندام  هم کمک بسیاری می‌کند ،‌ چون با یاری رساندن به روده و ایجاد تغییرات در ذخایر  چربی بدن ، ریسک ابتلا به مشکلات مختلفی که به اضافه‌ وزن مربوط می‌شوند ، مانند مشکلات قلبی ، را کاهش می‌دهد . پژوهشگران دریافته‌اند آن‌هایی که مقادیر بیشتری از قهوه را به صورت مداوم مصرف می‌کنند ، خصوصا در آقایان ، سطوح چربی کمتری در بدن خود دارند .

۳- افزایش فعالیت‌های فیزیکی

محققان به این نکته هم پی برده اند که میان مصرف قهوه و میزان فعالیت‌های ورزشی ، ارتباطی مستقیم وجود دارد . زنانی که در روز یک یا دو لیوان قهوه می‌نوشند ، ۱۷ درصد شانس بیشتر برای رسیدن به سطح فعالیت‌های فیزیکی پیشنهادی در روز برای سلامتی خود را دارند .

۴- کاهش ریسک دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ نوعی بیماری مزمن است که بر نحوه استفاده بدن از قند تاثیر مستقیم می‌گذارد . زمانی که قند خون بالا است ، ممکن است شاهد بروز مشکلاتی جدی در بدن بشویم . نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد . با مقایسه افرادی که ۵ لیوان قهوه در روز می‌نوشند با افرادی که عملا مصرف قهوه ندارند، پژوهشگران دریافتند که گروه دوم بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند .

جالب این‌که فرقی هم ندارد قهوه ای که استفاده میکنید شامل کافئین‌ و یا کاملا بدون کافئین باشد . قهوه به طور کلی از کارکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده که کارشان تولید انسولین مورد نیاز بدن است محافظت می‌کند. در نهایت این را هم باید افزود که قهوه حاوی منیزیم است که به بدن در شکستن سلول‌های قند یاری می‌رساند .

۵- کاهش ریسک بیماری‌های کبد

بیماری‌های کبدی آسیب‌هایی جدی به بدن‌تان وارد کرده و پیچیدگی‌هایی مانند سیروز کبدی پدید می‌آورند که جان را به خطر می‌اندازند . با این حال به نظر می‌رسد که قهوه قادر به کمک به سلامت کبد انسان ها هم میباشد . پژوهشگران می‌گویند یک لیوان قهوه در روز می‌تواند ریسک مرگ به خاطر بیماری‌های مزمن کبدی را تا ۱۵ درصد کاهش دهد .

۶- کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که باعث از دست رفتن حافظه و اختلال در افکار می‌شود . در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد ، اما شناسایی و رسیدگی زودهنگام به این بیماری می‌تواند پیشرفت و گسترش آن را در مغز کند سازد . محققان در پژوهشی بزرگ به این نتیجه رسیدند که هر چه قهوه بیشتری مصرف کنید ، کمتر در خطر پیشرفت بیماری آلزایمر خواهید بود .

۷- کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون هم شرایط عصب‌شناختی پیش‌رونده و به‌خصوصی را رقم می‌زند که شخص را از نظر حرکت و حفظ تعادل دچار اختلال و مشکل می‌کند . درست مانند آلزایمر، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد آن‌هایی که به صورت مداوم قهوه می‌نوشند کمتر در معرض خطر پارکینسون هستند و اساسا با مصرف قهوه سرعت پیشروی بیماری کند می‌شود .

۸- بهبود سلامت قلب

یکی دیگر از خواص قهوه این است که می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند و به سلامت قلب کمک کند . بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ‌ومیر در سراسر جهان به حساب می‌آیند . پژوهش‌ها نشان می‌دهد آن‌هایی که روزانه از قهوه استفاده میکندد ، به احتمال ۱۵ درصد کمتر با بیماری‌های قلبی و همین‌طور ایست قلبی مواجه خواهند شد . از سوی دیگر قهوه امکان کاهش فشار خون را هم ایجاد می‌کند .

۹- بهبود سلامت اسپرم

پژوهشی در سال ۲۰۰۹ میلادی نشان داد که میانگین جنبندگی اسپرم ، همگام با میزان مصرف قهوه افزایش می‌یابد . مردانی که در روز قهوه استفاده میکنند جنبندگی اسپرم بیشتری نسبت به آن‌هایی دارند که قهوه مصرف نمی‌کنند . به طور کلی می‌توان گفت یکی از فواید قهوه برای مردان احتمال کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است .

۱۰- بهبود سلامت پوست

قهوه برای پوست هم مفید می باشد . دانه قهوه حاوی کافئین و اسیدهای کلروژنیک است که خواص ضد التهاب و ضد میکروبی داشته و می‌توانند از شما در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کنند . با مالیدن پودر قهوه به پوست میتوانید کمک بسزایی  به برخی ناهنجاری‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه کنید .

۱۱- بهبود تنوع میکروبیوم

میکروبیوم معده و روده شما از میلیون ها میکرو ارگانیسم مختلفی تشکیل شده است و متخصصان می‌گویند با داشتن میکروبیومی متنوع ، به سطوح بالاتری از سلامت دست خواهید یافت . این موضوع راجع به افرادی که قهوه میخورند صدق میکند . یکی از نظریه‌های پژوهشگران هم این است که مصرف فیبر محلول و خواص پری‌بیوتیک موجود در قهوه باعث تغذیه بهتر میکرو ارگانیسم‌ها خواهد شد .

۱۲- کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ سنگ کیسه صفرا

نوشیدن قهوه احتمالا خطر شکل‌گیری سنگ کیسه صفرا را هم در آینده‌تان کاهش دهد . پژوهشی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد با نوشیدن قهوه در روز ، می‌توان از بروز نشانه‌های بیماری سنگ کیسه صفرا جلوگیری کنید . البته اگر همین حالا به این بیماری دچار هستید ، لازم است از نوشیدن قهوه اجتناب کنید، چرا که باعث تحریک کیسه صفرا می‌شود .

جهت خرید قهوه های اورجینال استارباکس کلیک کنید 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط